Herstel items voor Outlook in Windows

Bestanden terughalen in Outlook kan soms best een gedoe zijn, maar verwijderde foto’s terughalen, verwijderde bestanden terughalen of verwijderde mails terughalen is gelukkig niet zo moeilijk. Items in Outlook herstellen is binnen een paar klikken gebeurd, en op deze manier kun je snel gewiste bestanden terughalen. Je kunt overigens een hoop dingen herstellen in Outlook voor Windows; zo kun je naast bestanden ook je prullenbak terugzetten, verloren bestanden terughalen en andere verloren data terughalen. Of je nu informatie uit je agenda of mail wil herstellen, al deze “deleted items” van Outlook zijn terug te halen. Meer informatie over het herstellen van verwijderde items? Lees verder in dit artikel. We zullen je precies vertellen wat je moet doen om je contactpersonen, afspraken en taken in Outlook en meer kunt herstellen.

Contacten herstellen Outlook

Het herstellen van Mail in Outlook 2010 en andere versies van Outlook is niet ingewikkeld. Het herstellen van verwijderde contactpersonen (ofwel “contacten” genoemd) is haast even simpel als het herstellen van mail in Outlook. Om contactpersonen te herstellen in Outlook 2010 en andere versies van Outlook volg je de stappen die we hieronder hebben beschreven. Lees verder in het artikel om erachter te komen hoe je niet alleen contacten kunt herstellen, maar ook hoe je taken en afspraken kunt herstellen.

De eerste plaats om te zoeken naar een item is de folder “Verwijderde items”. Als je contactpersonen in deze folder staan, kun je ze zo herstellen:

  1. Outlook is als het goed is al open. Zo niet; open Outlook. Navigeer naar de mappenlijst van je e-mail en druk op “verwijderde items”.
  2. In het zoekvenster “Zoeken in verwijderde items” kun je invoeren waar je naar op zoek bent. Een alternatief is om in de “Pictogram” kolom te sorteren op contactpersonen.
  3. Heb je je contactpersoon of contactpersonen gevonden? Druk er dan ben de rechtermuisknop op en selecteer “Verplaatsen”. Uit de opties die dan verschijnen kies je “Andere map.”
  4. Om de contactpersoon terug te zetten in de map contactpersonen, selecteer je uit de lijst “Contactpersonen”. Druk vervolgens op “Ok”. Het is ook mogelijk om verwijderde contactpersonen terug te zetten in een sub map in de map contactpersonen.

Het kan zijn dat je de contactpersonen die je terug wilt zetten niet kunt vinden in de map “Verwijderde items”. Dit komt door het feit dat de items in “Verwijderde items” na een bepaald aantal dagen wordt verplaatst naar de folder “Herstelbare items”. De folder “Herstelbare items” is moeilijk te vinden, maar het is niet onmogelijk. Deze contactpersonen zijn gelukkig nog steeds te herstellen. Volg deze stappen om contactpersonen te herstellen die in de folder “Herstelbare items” zijn gevallen:

  1. In de mappenlijst van Outlook navigeer je naar “Verwijderde items”.
  2. Selecteer “Start” (naast het kopje “Bestand”) en klik op “Verwijderde items vanuit server herstellen”.
  3. Voor specifieke contactpersonen herstellen doe je het volgende:
  4. Zoek in het venster “Verwijderde items herstellen” naar een specifiek contactpersoon. Klik op de contactpersoon en selecteer “Geselecteerde items herstellen”. Druk op “Ok”.

Let op: Contactpersonen die je herstelt uit de map “Herstelbare items” worden niet direct teruggezet in de folder “Contacten” in je mappenlijst. Wanneer een contactpersoon of contactpersonen hersteld zijn uit “Herstelbare items”, worden ze verplaatst naar de folder “Verwijderde items”. Je moet ze vervolgens handmatig terugzetten naar je lijst voor contactpersonen. Om dit te doen volg je het eerste lijstje met stappen.

Sjablonen herstellen in Outlook

Sjablonen zijn vaak onderdeel van een presentatie in PowerPoint, maar kunnen ook gebruikt worden in Outlook 2016, Outlook 2013, Outlook 2007 en andere Office producten zoals Word. Het maken van een sjabloon is zo gebeurd, maar het per ongeluk verwijderen van zo’n sjabloon gebeurd ook weleens. Waar contactpersonen en mails die per ongeluk verwijderd zijn terug te vinden zijn in de map “Verwijderde items”, is dit voor sjablonen een ander stappenproces. Een sjabloon is namelijk een .PST-bestand. Deze bestanden worden anders opgeslagen in een andere locatie, en zijn dus niet direct te herstellen zoals andere items in Outlook. Het is echter niet onmogelijk. Volg het stappenplan hieronder om te lezen hoe je sjablonen kunt herstellen in Outlook:

  1. Heb je Outlook open? Sluit het programma dan af. Open de “file explorer” in Windows en blader naar “C:\Program Files”. Je kunt ook bladeren naar “C:\Program Files (x86)”.
  2. In het zoekvenster “Zoeken” typ je “SCANPST.EXE” in. Open “SCANPST.EXE”.
  3. Selecteer “Bladeren” om het bestand te selecteren, of vul de titel van een specifiek sjabloon in het venster “Geef de naam op van het bestand dat u wilt controleren”.
  4. Druk op “Starten” om de scan te beginnen. Dit start een scan van Office waar gecontroleerd wordt op fouten, maar deze tool kan ook gebruikt worden om items te herstellen.
  5. Wanneer het een bestand heeft gevonden en gescand heeft, kun je drukken op “herstellen”.
  6. Start Outlook op het profiel dat gekoppeld is aan het Outlook-gegevensbestand dat je zojuist hersteld hebt.
  7. In de mappenlijst staat nu een folder genaamd “Zoekgeraakt en gevonden” (“Lost and Found”). Je kunt hier het originele sjabloon in terugvinden. Je kunt het bestand nu gebruiken om een nieuw sjabloon mee te maken, of je kunt het bestand opnieuw opslaan om te gebruiken in Outlook.

Items herstellen in de map “verwijderde items”

Misschien heb je weleens gezocht op “How to recover items folder in Outlook”, “Recover deleted items”, of “Informatie over het herstellen van verwijderde items”? Zoek niet verder! In deze alinea leggen we je uit hoe je afspraken en taken in Outlook (en andere items) kunt herstellen in office 365 en andere versies van Outlook. Lees hoe je kunt voorkomen dat mails verwijderd en gedeletet worden en hoe je je mails weer terugkrijgt. Outlook verwijderd namelijk mails en andere items om ruimte in je mailbox te maken. Verwijderde e-mails (mailberichten), contactpersonen, agenda items en afspraken en taken in Outlook kunnen allemaal automatisch verwijderd of per ongeluk verwijderd worden. Deze “deleted items” kun je gelukkig herstellen. Lees hieronder hoe je items kunt herstellen uit de map “verwijderde items”. Krijg vandaag nog je verwijderde berichten terug door deze stappen te volgen:

  1. Open Outlook. Ga naar de mappenlijst (te vinden aan de linkerkant van het scherm). Druk hier op “Verwijderde items”.
  2. Je kunt in deze map precies zien welke items er allemaal recent verwijderd zijn. Om een e-mail of een ander item te herstellen, druk je met je rechtermuisknop op het item en selecteer je “Verplaatsen” en dan “Andere map”.
  3. Je kunt nu kiezen waar je het item wilt herstellen. Voor een contactpersoon zet je ‘m natuurlijk terug in de folder “contactpersonen”. E-mails die je wilt herstellen vanuit “Verwijderde items” zet je in de map “Postvak IN”. Een taak die je wilt herstellen zet je in de map “Taken”. Na het selecteren van een map druk je op “OK”.

Verwijderde items en herstelbare items

In de Windows versie van Outlook kun je “deleted items” op twee verschillende manieren herstellen. Je kunt items herstellen door te zoeken in de map “Verwijderde items”, maar je kunt ook zoeken in de map “Herstelbare items”. Items worden verplaatst naar “Verwijderde items” wanneer je per ongeluk een item verwijdert uit je Outlook. Verwijderde items worden automatisch naar deze map verplaatst. Het hulpmiddel “Verwijderde items” is gemakkelijk te gebruiken en wordt vaak gebruikt wanneer een e-mail of ander item per ongeluk is verwijderd. Het is ook handig om verwijderde e-mail terug te halen die met opzet zijn verwijderd. Wanneer je op zoek bent naar een item en je kunt het niet vinden in “Verwijderde items”, dan moet je waarschijnlijk gaan zoeken in de map “Herstelbare items”. Deze map is verborgen, maar je kunt er in komen door de volgende stappen te volgen (volg deze stappen alleen als je op zoek bent naar een taak, agenda afspraak, e-mail of ander Outlook item die je niet kunt vinden in “Verwijderde items”:

  1. Open Outlook. Ga naar de mappenlijst aan de linkerkant van je scherm en klik op “Verwijderde items”.
  2. Selecteer uit de bovenste rij opties, naast de optie “Bestand”, “Start” en druk op “Verwijderde items herstellen van server”. Dit opent de “Herstelbare items” folder.
  3. Zoek naar het item wat je wilt herstellen en selecteer “Geselecteerde items herstellen”. Druk op “OK”.

Let op: Items die je herstelt uit “Herstelbare items” belanden in de map “Verwijderde items”. Wil je ze dus gebruiken, zul je ze handmatig moeten terugzetten vanuit “Verwijderde items”.

Items terugzetten vanuit “Herstelbare items”

Heb je per ongeluk een item verwijdert uit je Outlook? Wees gerust: Microsoft Outlook deletet niet direct definitief uit het postvak IN, maar verplaatst eerst items naar verschillende folders. Dit is standaard in Outlook, maar ook in de Outlook web app. Zo gaan items allereerst naar de map “Verwijderde items”. Vanuit deze map kunnen items gemakkelijk worden teruggezet. Dit is een standaard optie, en je kunt het een beetje zien als een archief wat je altijd kan herstellen. Permanent verwijderde bestanden worden verplaatst naar “Herstelbare items”. Verwijder je definitief mail? De mail zal dan verplaatst worden naar de map “Herstelbare items”. Deze map is wat moeilijker te vinden, maar ook uit deze map kun je gearchiveerde items herstellen. Meer lezen over hoe je items kunt terugzetten vanuit “Herstelbare items”? Volg de volgende stappen:

  1. Open Outlook voor Windows en navigeer naar de mappenlijst van je e-mail. Deze lijst zie je aan de linkerkant van je scherm. Druk op de folder “Verwijderde items”.
  2. Selecteer het “Start” tabblad aan de bovenkant van Outlook en druk op “Verwijderde items vanuit server herstellen”.

Let op: Het kan zijn dat de optie “Verwijderde items vanuit server herstellen” niet mogelijk is. Dit kan zijn doordat je in offline modus werkt, of omdat je geen “Exchange” account hebt.

  1. Druk in dit scherm op “Geselecteerde items herstellen” en klik op “OK”. Je kunt de herstelde items nu terugvinden in de map “Verwijderde items”. Vanaf daar kun je handmatig items herstellen in de map waar je ze in wilt hebben.

Herstellen van items in Outlook Web App

Afspraken en taken in Outlook, agenda items, mail en meer kun je allemaal per ongeluk verwijderen in de Outlook Web App. Het terughalen van reeds verwijderde mail is echter bijna net zo makkelijk als in de Windows versie van Outlook; ook hier kun je via het venster “Verwijderde items herstellen” mail en andere items terugzetten. De verwijdere items hebben echter een tijdslimiet; 7 dagen terug te halen items kunnen teruggezet worden, items ouder dan dat helaas niet. Heb jij per ongeluk een item verwijdert en wil je weten hoe je items kunt herstellen in de web app van Outlook, de Outlook Web App? Volg deze stappen:

  1. Meld je aan bij de Outlook Web App. In de lijst aan de rechterkant zie je je e-mailmappen. Klik met de rechtermuisknop op “Verwijderde items” en vervolgens op “Verwijderde items herstellen”.
  2. Je kan hier het zoekvenster gebruiken om naar een specifiek item te zoeken. Wanneer je het item gevonden hebt, selecteer je het en druk je op “Herstellen”.

Let op: Items die je hersteld hebt worden teruggezet naar hun respectieve mappen. Berichten worden automatisch teruggezet in “Postvak IN”, agenda-items naar “Agenda”, contactpersonen naar de map “contactpersonen” en taken worden netjes teruggezet in de map “Taken”.

Items herstellen in de webversie van Outlook

Verwijderde items herstellen in de webversie van Outlook is haast even makkelijk als afspraken en taken in Outlook 2010, 2013 of 2016 herstellen. Verwijderde items of e-mail herstellen in Outlook Web App is binnen een paar minuten geregeld. Lees in deze alinea hoe je items kunt herstellen in de webversie van Outlook voor Windows, telefoon en andere apparaten. Voor informatie over het herstellen van verwijderde items lees je de volgende stappen:

  1. Aan de linkerkant van het scherm vindt je je mappenlijst. Druk in deze lijst op “Verwijderde items”. Je kunt nu de volgende handelingen uitvoeren:
  • Om een bericht terug te halen naar je “Postvak IN”, druk je met je rechtermuisknop op een mail en selecteer je “Verplaatsen”, dan “Postvak IN”.
  • Wil je een bericht herstellen, maar in een andere map zetten? Dan druk je met de rechtermuisknop op “Verplaatsen”, dan “Verplaatsen naar een andere map”. Selecteer een locatie en druk nogmaals op “Verplaatsen”.

Herstelbare items in Outlook webversie

Net zoals in Outlook 2010, 2013 en andere versies van Outlook, kun je ook in de Outlook web app items herstellen. Meestal kun je items vinden in de “Verwijderde items” map, maar permanent verwijderde berichten en andere items lijken verdwenen te zijn. Deze items zijn echter alleen maar verplaatst naar een andere, onzichtbare map. Wanneer je per ongeluk een item verwijdert uit je “Postvak IN”, is het item niet permanent verwijdert. De mail zal dan verplaatst worden naar de map herstelbare items. In de webversie van Outlook kun je ook het hulpmiddel “Verwijderde items” gebruiken om items te herstellen, maar voor items die je niet kunt vinden kun je de volgende stappen volgen:

  1. Selecteer “Verwijderde items” in het linkerdeelvenster van het Outlook.com venster.
  2. Druk op “Verwijderde items terugzetten”. Je krijgt nu een lijst te zien met items die onlangs verwijderd zijn.
  3. Selecteer het item of de items die je wilt herstellen en druk op “Herstellen”. Klik dan op “OK”. Alle herstelde items worden teruggezet in hun respectieve mappen; e-mails worden teruggezet in “Postvak IN”, contacten in “Contactpersonen” etc.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *